lauantai 12. joulukuuta 2020

Sortavala - Syväri - Shemenski - Ääninen - Kollaa


Väinämöisen patsas Sortavalan kaupungin puistossa 6.6.2016. 

Pohjalaisten historianharrastajien Itä-Karjalan kierros.

Kesäkuulla 2016 Itä-Karjalan kierros Tuntemattoman jalanjäljillä. Matka valaisi ainakin itseä siitä miten pitkä Värtsilän rajanylityspaikalta oli Syvärille. Sodassa miehet liikkuivat tämän välin pääasiassa kontaten, kävelle, polkupyörällä tai kuorma-auton lavalla.  Kevytosasto19 Saapui Tohmajärven asemalle 18.7. Sieltä matka kulki rintamalinjalle Jänisjärven pohjoispuolelta kohti Hyrsylän mutka suuntaan. Kulkusuunta vaihtui Hyrsylään johtavalla tiellä kohti kohti etelää. Peitjärvi - Irisjärvi - Tuulos - Säntämä - Niiniselkä ja Puskuselkä rintamalinjalle. 5.9.1941 osasto sai käskyn siirtyä Puskuselän kylän länsirannan maastoon. Tarasjärvi, Mäkriäjärvi, Vaaseni minkä jälkeen Syvärin Rautatie aseman valtaus 8.9.1941. Syvärin joen ylitys 17-18.9.1941 välisenä yönä ja heti Bulajevan kylän valatus. Shemenskin kylän valtaus.  Huhtikuulla  1942 kelirikkotaistelu ja osasto ansiokkaasti osallistuminen Shemenski - Pertjärvi maaston saumakohdassa. Kev.Os.19 kunniaksi pystytettiin muistomerkki Shemenskin kylästä 1,4 km Pertjärven suuntaan joka julkaistiin 17.7.1942. 

Meidän matkalaisten linja-auto kulki rajan ylityksen jälkeen Tuntemattoman kirjan jalanjäljillä, elikkä  JR 8 oli asevelvollisrykmenttinä 11. Divisioonaan kuuluva ja jonka sotatoimet  kohti Syväriä sekä  Petroskoita. Divisioonan muut rykmentit olivat JR 29 ja JR 50. Rykmentin I ja II pataljoona olivat asevelvollispataljoonia, jotka kantoivat hyökkäyksissä suurimman vastuun.

JR11 komentajana toimi eversti Kalle Heiskanen "kylmäkalle", Mannerheimin ritari. JR29 Paavo Susitaival. Osato A Pietari Autti JR8:n.

Pohjalaisten retkikunnan ensimmäinen kohde oli Ruskealan Särkisyrjän taistelupaikka. Siellä oli tulessa Kauhavalla koottu JR37, jota komensi eversti Into Salmio. Matkanjohtajamme historian lehtori evp Eero Paavola kertoi matkalla sodan vaiheista ja muuta historiaa koko matkan ajan asiantuntevasti. Meikäläisten joukkoja vastassa oli eversti Bondarevin johtama 168 divisioona, joka oli ollut motissa Pitkärannassa talvisodan aikana.  Suomalaiset pyrkivät saartamaan venäläiset kiertämällä heidän selustaansa Ruskealan Särkisyrjässä. Bondarev oli kuitenkin viivytystaistelun mestari, eivätkä suomalaiset pystyneet saartamaan venäläisiä.

Särkisyrjän taistelussa kaatui 139 ja haavoittui 375 suomalaista 18.-22.7.1941.  Kauhavalaisia kaatui 51. Venäläisiä kaatui noin 500. Taistelun huippu saavutettiin Immolan talon alueella, jossa venäläisillä oli lujat viivytysasemat.  Immolan kivinavetasta, jossa venäläisillä oli kaksi konekivääriä, on enää rauniot jäljellä. Navetan valtauksessa oli ollut meidän seurueeseen kuuluvan isä. Hän kertoi tästä taistelusta mitä isänsä oli siitä kertonut.  Yhteensä Immolan talon alueella oli kahdeksan konekivääriä, jotka tekivät pahaa jälkeä.

Tästä taistelutantereesta ja kivinavetasta sekä muistomerkistä eteenpäin samaa harjua palanmatkan päässä oli iso kolhoosi jossa oli ollut suuri kartano. Siellä yhtä osaa kunnostettiin, mutta mahdoton tehtävä koska suurimmaksi osaksi olivat katot romahtaneet ja seinät pullistuneet ja osittain romahtaneet. Siellä käännettiin linja-auto ja palattiin takaisin. Kapeaa tietä  isolla linja-autolla tuotti vaikeuksia.. Harjulta laskiessa alas peltovainiolle, kuvittelisin, että on varmaan sodanaikaan ollut vaikeakulkuinen kohta.

Sortavalassa, johon tutustuttiin lyhyellä kiertoajelulla. Sortavala on lähes sotaa edeltävässä kunnossa, koska kaupunkia ei tuhottu tykkitulella eikä pommituksilla. Sinne ei myöskään ole rakennettu uutta. Valitettavasti opettajaseminaari on palanut.  Suomalaiset valtasivat kaupungin jalkaväkihyökkäyksellä 15.8.1941.  Seitsemännen divisioonan komentaja eversti Antero Svensson sai valtauksen vuoksi Mannerheimin ristin numero 5. 

Sortavala joka Neuvostoaikaan oli suljettu sotilaskaupunki. Kaupungilla on pitkän historia jona aikana on kokenut usean täydellisen tuhon. On ollut tärkeä kauppapaikka jo 1500-luvulla. On kuulunut Ruotsiin vuodesta 1617 ja sai kaupunkioikeudet 1632. Tuhottiin perusteellisesti 1700-1721. Kaupungissa oli useita kouluja kuten mies- ja naisseminaari sekä pappisseminaari 1880-1. Rautatien saatiin joka kulki Viipuriin 1893. Raamattujen kirjapaino jonka rakennus on vielä samassa paikassa.

Laatokan rantaa pitkin ajettiin kohti Aunusta ja Lotinanpeltoa.  Läskelässä tultiin JR 8:n sotatielle. Rykmentti taisteli ensimmäisen korpisotavaiheensa Saarivaarasta ja Havuvaarasta alkaen Jänisjärven ympäri ja saapui Läskelään 17. heinäkuuta 1941. Läskelänkosken rannassa on iso Puunjalostustehdas joka suljettiin vuonna 2004 mutta avaamistakin on suunniteltu.

Laatokkaa  kauneinta rantaa eli Kirjavalahtea pitkin matka jatkui. Vanha raja ylitettiin Rajakonnussa, jossa vanha rajapyykki oli edelleen tien vieressä. Tuuloksessa tutustuimme venäläisten maihinnousuun juhannuksena 1944. Etsittiin vanhaa lentokenttää, matkasimme linja-autolla syrjäistä tietä. Saattoi naapuri ihmetellä mitä nämä matkalaiset täällä korvessa tekee.

Suomalaiset uhkasivat joutua mottiin Aunuksessa mutta kuukautta aikaisemmin rakennettu ns. Säntämän kapulatie pelasti 20 000 suomalaista. Suomalaisten kenttähautausmaan reunaan on pystytetty muistomerkki juhannuksen taisteluiden aikana haudatuille kaatuneille. Haudat löytyivät 1994 ja muistomerkki pystytettiin kaksi vuotta myöhemmin.

Nurmoilassa löysimme sodan ajan lentokentän tienvieressä, joka on jo metsittynyt. Vastapäätä toisella  puolella maantietä oli isokokoinen hirsirakennus joka oli ennen sotaa Amerikasta palanneiden rakentama.  Itse kylästä löytyi vielä kuuluisa talo, jossa TK-miehet Yrjö Jylhä, Olavi Paavolainen ja Martti Haavio (P. Mustapää) asuivat vuosina 1941-44.  Korsukylä oli suomalaisten rakentama vankityövoimalla joka sijaitsi kylän takana korkealle harjulle. Korsukylää rakennettiin kahdessa vuorossa, joissa molemmissa työskenteli 400 vankia. Valitettavasti korsukylä poltettiin perääntymisen alkaessa 1944, vaikka esimerkiksi VI AK:n komentaja Paavo Talvela ei sitä halunnut.



Punkkerin ampuma-aukko Syvärin joen alkupäässä Äänisenjärven suunnalta Vosnesnejan kohdassa missä lossilla ylitetään Syvärin joki. Tässä oli Suomalaisten aikoinaan rakentama silta joka sodan aikana on tuhottu.  


Vosnesnejan kohdassa kohotettiin malja sotaveteraaneille. Lossilla ylitetiin Syvärin joki ja jatkettiin kohti Äänistä. 



Shemenskin keskusta missä etsittiin muistomerkkiä. Jälkeenpäin selvisi, että muistomerkki on 1.4 km vanhaa järvenrantatietä kohti Pertjärveä.





Leskelä jossa on puunjalostustehdas Laatokan rannassa

Vanha Suomen ja Venäjän rajapyykki Salmissa. 




Syvärin luostari


Vepsäläisten kylässä oli pyöröhirsinen museorakennus. Pääsimme tutustumaan millaista elämä oli ollut Vepsäläisillä.  Vepsänkielessä oli paljon suomalaisuutta. Kaksi opasta kertoi historiasta ja esittelivät työkaluja joita oli museossa, samanlaisia meillä Suomessa on käytetty. Kylämaisemassa oli harmaantuneita taloja.



Äänisenkaupungissa. 

Äänisen kaupungin ranta. 


Kollaan muistomerkillä.

Olavi Paavolaisen talo taustalla. 

Kollaa Simo Häyhän potero. 


Vosnesenja 8.6.2016 Äänisjärvi

Vosnesenja linnoitus

 

1 kommentti:

  1. Sortavala – Aunus – Syväri – Äänislinnan kaupunki - Kollaa

    Nuijamaalta rajan ylityksellä ja rajamuodollisuudet oli tälläkin kertaan mielenkiintoiset ja aikaa kuluttava tapahtuma. Ehkä hieman on muuttunut entisestä tuimakatseisuudesta sallivaksi. Rajanylityksen jälkeen oli muinoin vielä kaksi tarkastuspistettä. Nyt, muistaakseni ei ollut tarkastuspistettä. Heti alkumatkassa oli kauppa jonne menimme ostamaan evästä ja virvokkeita. Nyt päästiin maantielle, rajanylityksen jälkeen tie muuttui. Enemmän oli tiessä koloja kuin tasaista. Matka kulki verkalleen eteenpäin kohti tavoitteita. Ensimmäinen yöpyminen oli rajalta noin 80 km. Jänisjärven eteläpäässä oli luonnon keskelle rakennettu hotelli missä yövyimme. Seuraavana aamuna ohitimme Ruskealan ja siellä nähtiin marmorikaivos. Saavuimme Sortavalaan jossa tutustuttiin Laatokan Pohjoispäässä olevaan kaupunkiin. Siellä oli vielä pystyssä Suomenajalla rakennettuja rakennuksia. Lähdimme kiertämään Laatokkaa ja saavuimme vanhalle rajalle missä pysähdyimme, rajapyykki oli tienvieressä. Salmin kirkko näytti tuhoutunut sodassa. Etsimme sotilaskenttää joka oli puiden peitossa ja matkalla pysähdyimme muistomerkkien kohdissa. Saavuimme Aunukseen laajoille lakeuksille, uskomattoman iso ”aakee-laakee” kuin Pohjanmaalla silmän kantamottomaan peltoa mikä oli poissa käytöstä. Aunuksen kirkonkylän ohitse mutkiteltiin tietä, kaupunkikuva ei minulle selvinnyt. Talot olivat omakotitaloja, taisi olla muutama kerrostalo. Matka jatkui ja saavuimme Olavi Paavolaisen kotikylään Nurmoilaan. Hänen talo oli järvenrannassa toisella puolella joka kyllä löydettiin. Sodanaikainen Nurmoilan lentokenttä oli tienvieressä. Toisella puolella oli kaksikerroksisia kerrostaloja jotka suomalaiset aikoinaan ennen sotia rakensivat. Kun menivät venäjälle paremman toivon siellä olevan. Staalinin vainoissa monet niistä menettivät henkensä. Matka jatkui luostariin mikä oli hieno näky koska Luostari oli entisöity ja korjattu näyttävästi. kultaukset ja maalaukset olivat taidolla tehty kuten piha-alue. Pietriin johtavaa tietä jatkoimme ja Syvärin joki ylitettiin. Joki oli leveä ja virtaus näytti olevan voimakas. Saavuimme yöpymispaikkaan joka oli Syvärinjoen rannassa. Siellä oli venäläisille sotilaille tehty iso muistomerkki. Seuraavana aamuna matka jatkui Syvärinjoen eteläpuolta kohti äänistä. Saavuimme Shemenskiin missä etsittiin Kev.Os.19 vuonna 1941 pystyttämää muistomerkkiä. Kylän keskustassa oli venäläisten pystyttämiä muistomerkkejä useita. Maantie loppui kylän keskustaan ja jatkui polkuna kohti Pertjärveä n. 1.4 km missä tämän Kev.Os.19 muistomerkki oli ollut. Sinne saakka emme autoilla tällä kertaa päässeet. Matka jatkui kohti äänistä ja ohitimme Pertjärven, Goran ja saavuimme Syvärinjoen itäpäähän joka yhtyy Äänisjärveen. Lossilla ylitimme Syvärinjoen. Toisella rannalla oli Suomalaisten rakentama linnoitus joka oli louhitti kallioon. Äänisen rantaa jatkoimme vepsäläiskylään missä museossa kävimme ja saimme opastuksen vepsänkielellä joka oli ihan ymmärrettävää. Saavuimme Äänislinnaan joka oli siisti ja hieno kaupunki. Rautatie kulki kaupungin laidassa ja Äänisjärvi oli ihan vieressä. Seuraavana päivänä jatkoimme tutustumalla Kollaan taistelupaikkaan ja sieltä kohti Suomea matkalla useita muistomerkkejä ja taistelupaikkoja.

    VastaaPoista

Pommerin sota 1757-1762

                                         Alexander Kotzebuen maalaus Kiinersdorfin taistelusta (1848) Pommerin sota 1757-1762  Esivanhemmi...